• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۰۹/۱۳ 
  • کد خبر : ۷۱۵۵
مصرف آنتی بیوتیك برای بیماریهای دهان و دندان بدون تجویز دندانپزشك مجاز نیست

به گفته دکتر سارا خیری بخشایش، مسؤول واحد نظارت بر امور دارویی شبکه بهداشت و درمان شهرستان البرز، تجویز آنتی بیوتیک برای بیماری های دهان و دندان فقط باید با تجویز دندانپزشک انجام و دقیقاً طبق تجویر وی مصرف شود.

این کارشناس دارویی اظهار کرد: مصرف صحیح آنتی بیوتیک ها در مشکلات دهان و دندان، باعث سلامتی شما می شود و به جلوگیری از بروز عوارض جانبی و مبارزه با مقاومت آنتی بیوتیکی کمک می کند.

دکتر خیری در خصوص موارد مصرف آنتی بیوتیک در دندانپزشکی گفت: آنتی بیوتیک ها برخی از عفونت های دهان مانند آبسه دندان را که ناشی از باکتری هستند، درمان می کنند. وی با گفتن اینکه در برخی موارد، آنتی بیوتیک قبل از اقدامات دندانپزشکی، اقدامی احتیاطی برای جلوگیری از عفونت تجویز می شود که آن را پیشگیری از عفونت می نامند و فقط باید در صورت لزوم بر اساس دستورالعمل های بالینی استفاده شود؛ بیان کرد: با دندانپزشک خود در مورد اینکه آیا نیاز به مصرف آنتی بیوتیک قبل از اقدامات دندانپزشکی دارید یا خیر، صحبت کنید.

این کارشناس دارویی گفت: در عفونت های دهان ناشی از ویروس ها، مانند تب خال، عفونت های قارچی، دندان درد یا دردهای دیگر ناشی از جراحت یا ضربه نباید از آنتی بیوتیک استفاده کرد؛ مگر اینکه آسیب اولیه، منجر به عفونت باکتریایی شده باشد.

مسؤول واحد نظارت بر امور دارویی شبکه بهداشت و درمان شهرستان البرز با بیان اینکه عوارض جانبی شایع آنتی بیوتیک ها از خفیف تا شدید متغیر است؛ به مواردی، مانند: جوش و ضایعات پوستی، سرگیجه، حالت تهوع، اسهال، بروز عفونت های قارچی فرصت طلب، اشاره کرد.

وی بیان کرد که در صورت بروز اسهال شدید، واکنش های آلرژیک شدید و تهدید کننده زندگی - مانند خس خس سینه، کهیر، تنگی نفس، و شوک آنافیلاکسی که احساس می شود گلوی شما در حال بسته شدن یا خفگی است، یا صدای شما در حال تغییر است - سریع به پزشک یا اورژانس مراجعه کنید. این کارشناس ادامه داد: قبل از انجام یک جراحی دندانپزشکی، با دندانپزشک خود در مورد هرگونه حساسیت دارویی، داروهای مصرفی فعلی یا سایر شرایط پزشکی صحبت کنید.

دکتر خیری بخشایش، گفت: زمانی که آنتی بیوتیک مورد نیاز نیست، آن ها به شما کمک نخواهند کرد، اما اثرات جانبی آنتی بیوتیکی همچنان می تواند باعث آسیب به شما شود.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0