• time : 00:00
  • Date : Sat Oct 16, 2021
  • news code : 5648
کارشناس مرکز بهداشت استان قزوین:
خشكسالی، باعث كاهش رعایت بهداشت فردی و عمومی خواهد شد

خشکسالی از نظر بهداشتی باعث آسیب هایی در جامعه خواهد شد که کاهش رعایت بهداشت فردی و عمومی، افزایش آلودگی و کاهش کیفیت آب آشامیدنی، کاهش منابع آب شیرین، کاهش دسترسی به منابع غذایی مناسب و متنوع، سوء تغذیه، همه گیری بیماری های گوارشی، بویژه در گروه های آسیب پذیر، مانند: سالمندان، کودکان، افراد ضعیف و کم درآمد برخی از این موارد هستند. خشکسالی به اثرات روانی در جامعه نیز تاثیر خواهد گذاشت و موجب کاهش شادابی و نشاط اجتماعی، و همچنین افزایش افسردگی، اضطراب، استرس و بیماری های روانی خواهد شد.

مهندس حمید گلناری، کارشناس مسؤول امور کاهش خطر بلایا و پدافند غیرعامل مرکز بهداشت استان قزوین با گفتن این مطالب، اظهار کرد: علاوه بر مشکلات بهداشتی ذکر شده، خشکسالی، موجب افزایش آلودگی هوا و میزان ذرات معلق، مواد شیمیایی، سموم، نمک، از بین رفتن اثرات تعدیل کنندگی هوا خواهد شد که آن نیز در افزایش انواع سرطان ها، بیماری های دستگاه تنفس، کبدی، کلیوی، افزایش شاخص مرگ و میر کودکان، سقط جنین، انواع نارسایی ها در کودکان و شیوع انواع بیماری های چشمی تاثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه برخی از مخاطرات، مانند: خسکشالی، پس از گذشت چندین سال، اثرات و آسیب های خود را نشان می دهند؛ گفت: در حال حاضر، خشکسالی محیط زیست، موضوعی مهم در استان قزوین است. وی افزود که در  کشورهائی مثل ایران و به تبع آن استان قزوین، که بر روی کمربند خشک کره زمین قرار گرفته است، خشکسالی، اثرات زیادی را بروز داده و در آینده، بحران های زیادی را ایجاد خواهد کرد.

مهندس گلناری یادآور شد، سازمان ملل متحد، هر سال در روز 13 اکتبر، شعاری را به عنوان گرامیداشت روز بین المللی کاهش اثرات بلایای طبیعی مطرح می کند و در سال 1400 نیز شعار «فقط با هم» را به عنوان نمونه ای از مشارکت همه جانبه برای مدیریت خطر بلایا عنوان کرده است. وی اضافه کرد: امید است که دست اندرکاران و مسؤولان دلسوز استان قزوین با تصمیمات شایسته خود از مخاطرات شایع در استان، خصوصاً خشکسالی، پیشگیری کنند و اثرات آن ها را کاهش دهند.

Average :  0 |  Submitted :  0

Tags

    6.1.8.0
    V6.1.8.0